DE WORKSHOP

Klasseverhaal verzorgt een schrijfworkshop waarbij kinderen uit het basisonderwijs zélf een verhaal leren schrijven. De titel staat vast 'De vrije vogel en de angsthaas', maar wat zij beleven, bedenken de kinderen. Door de fantasie te gebruiken, ontdekken we wat de personages gaan meemaken en welke omgeving of sfeer daarbij een rol speelt. De kinderen bedenken een kort verhaaltje van begin tot eind. Ook gaan ze de verzonnen karakters tekenen. Gedurende de hele workshop staat het creatieve schrijfproces centraal. 

STICHTING KUYCHI

Volg je met jouw klas de workshop? Dan steun je al schrijvend een goed doel. Een deel van de opbrengsten uit de workshop gaat naar Stichting Kuychi. Zij ontfermen zich over de straatkinderen uit Peru. Voor meer informatie kijk onder "het goede doel".  

Foto: "Dag van de Fantasie" - Urubamba, Peru

Inti_zonderladder.jpg

To play, press and hold the enter key. To stop, release the enter key.

press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
press to zoom
Briefkluismetkind.png

DE WENSHUISJES

In ieder verzonnen verhaal schuilt een kern van waarheid. Tijdens de workshop van Klasseverhaal schrijven kinderen in groepsverband een fantasieverhaaltje. Tussen de regels door merk ik soms hele specifieke thema's op en daarbij de behoefte van sommige kinderen om gehoord te worden.

 

Ik voel sterk de noodzaak om het kind met zorgen, ook individueel te kunnen bereiken. Hoe delen kinderen nu hun zorgen of dromen op school en met wie? "Van verhalen"  weet ik dat het huidige zorgsysteem op scholen vooral gefocust is op het bespreekbaar maken van zorgen. Maar voor het kind aan de bel trekt, moet het nog wel naar de deur durven lopen. 

 

Zou een systeem waarmee kinderen ongezien hun zorgen of dromen kunnen delen, de drempel doen verlagen? Dit ben ik momenteel aan het onderzoeken door het laten plaatsvinden van verschillende pilots. Onder het kopje wenshuisje lees je meer over de ontwikkelingen van dit nieuwe zorgsysteem dat mede mogelijk is gemaakt door:  

 

logo-innovatie-netwerk-39c46062.png